Beste bestuurder,
Inmiddels is bij veel mensen bekend dat er een nieuwe wet ingaat op 1 juli 2021 over het besturen van vrijwilligersorganisaties. Namelijk de Wet Bestuur en Toezicht Rechtspersonen, in het kort WBTR. Deze wet gaat onder andere over het vastleggen van 'goed bestuur', aansprakelijkheid, tegenstrijdige belangen, wat te doen als bestuursleden afwezig zijn, meervoudig stemrecht, toezicht op bestuur en financiën en eventueel wijzigingen in de statuten. Om te zien of je moet voldoen aan de WBTR is er een check te vinden op internet via: www.wbtrcheck.nl
We hebben gemerkt dat de invoering en de inhoud van de wet veel vragen oproept. Ook na het volgen van een gratis Webinar van www.wbtr.nl spelen er nog vragen en aan het volgen van het stappenplan als vervolg op deze Webinar zitten kosten verbonden. Samen met de gemeente Helmond is daarom gezocht naar een gratis oplossing om iedereen meer duidelijkheid te bieden over wat er van hem/haar verwacht wordt. Daarom organiseren we op dinsdag 18 mei 2021 vanaf 19.00 uur een online informatiebijeenkomst. Deze wordt gegeven door Rob Geraats, advocaat van advocatenkantoor Aben en Slag uit Helmond. In jouw aanmelding voor deze online informatiebijeenkomst kun je alvast vragen opstellen, zodat hier zeker op ingegaan wordt. Tijdens de bijeenkomst is het ook mogelijk om via een chatfunctie vragen te stellen. De online bijeenkomst duurt tot 22.00 uur, zodat er voldoende ruimte is om op alle vragen in te gaan. Als eerder alle vragen beantwoord zijn, eindigt de bijeenkomst eerder. Je kunt je aanmelden via: https://www.lerenmetlev.nl/vrijwilligers/default.asp?training=491
Na het Webinar wordt een brochure gemaakt met alle informatie. In de brochure wordt in 'gewone-mensen-taal' alles uitgelegd en wordt ook ingegaan op wat er verwacht wordt en wat je concreet moet doen. Gewoon praktisch in plaats van in juridische taal. Heeft u interesse in deze brochure en zou u deze willen ontvangen, dan kunt u hiervoor na het Webinar contact opnemen met .
Daarnaast zijn notariskantoren bereid om vragen te beantwoorden en voor een aangepast bedrag eventueel de statuten aan te passen. Dit hoef je nog niet direct te doen. Je hebt namelijk 5 jaar de tijd om de statuten aan te passen. Het zou dus handiger kunnen zijn om dit mee te nemen wanneer je al een andere wijziging hebt. Je kunt bij kleine vragen ook contact opnemen met de eigen notaris of met een notaris in de buurt.
Door deze juridische kennis voor iedereen toegankelijk te maken, willen we jullie ondersteunen bij het toepassen van deze wetswijziging binnen jullie eigen vrijwilligersorganisatie. Als er vragen zijn over de WBTR of over andere zaken die spelen binnen jouw vereniging of stichting, neem dan gerust contact op via
Met vriendelijke groet,
Team LEVBest